beul


VANDAAG WIE ZIJN WIJ? LINKS LOGBOEK ARCHIEF EN INSPIRATIES

dinsdag 22 september 2009
Aristotelisch drama @ 17:42

Als onderzoekende theatermakers zijn we uiteraard steeds bezig om relevante dingen te onderzoeken. In ons onderzoek naar conventies beginnen we met het bekijken van het dramatische theater. Daphne Storms heeft een kleine samenvatting gemaakt van onze bespreking. In deze samenvatting legt daphne de basisprincipes van het Aristotelische drama uit.



Aristotelisch drama

We weten allemaal ongeveer wat het aristotelisch drama inhoud. Er zijn boeken vol over geschreven. Wij zullen ons echter richten op het handelingsverloop. In de voorstelling zullen we het eerste deel van het handelingsverloop gebruiken om vervolgens over te gaan op het postdramatische theater. Ik zal nu kort aan de hand van een schema het handelingsverloop toelichten.
Wanneer we het schema globaal bekijken, zien we de bekende 5 fasen: drie statische stadia, verbonden door twee dynamische bewegingen. Ik zal deze uitleg beperken tot de crisis daar wij het handelingsverloop niet verder zullen volgen.

Begin: De eerste fase is statisch aangezien er nog geen sprake is van het lijden. Eigenlijk ‘gebeurt’ er nog niets. We krijgen eerst te maken met de noodzakelijke voorbereidingen op wat komen gaat. De stemmingsinleiding bepaalt de sfeer van wat komen gaat, als expositie geeft zij daarover de nodige informatie. Het belang van deze fase is, dat herkenning en inleving mogelijk maakt, en tevens de voorwaarden bevat van het komende contrast, waarop conflict en lijden zullen berusten.

Eerste beweging:Het motorisch moment is de schakel tussen expositie en ontwikkeling, en daarmee de aanzet tot de eerste beweging in het handelingsverloop. Dit moment betreft een bepaalde gebeurtenis, die onvermijdelijk de volgende ontwikkeling in het handelingsverloop op gang brengt, waaruit het lijden voortvloeit. De ontwikkeling bestaat uit een reeks gebeurtenissen waarin de strijd tussen de delen van het contrast worden gestreden. En hoe de kanen ook keren in het verhaal, uiteindelijk leidt deze fase tot een dieptepunt (bij een positieve protagonist) of een hoogte punt (bij een negatieve protagonist, dat punt vormt de laatste en definitieve stap in de ontwikkeling waarmee een nieuwe fase in het handelingsverloop aanbreekt.
Voor meer informatie kunt u terecht bij Daphne Storms via ons emailadres: Theater.beul@gmail.com