dinsdag 22 september 2009
Aristotelisch drama
Als onderzoekende theatermakers zijn we uiteraard steeds bezig om relevante dingen te onderzoeken. In ons onderzoek naar conventies beginnen we met het bekijken van het dramatische theater. Daphne Storms heeft een kleine samenvatting gemaakt van onze bespreking. In deze samenvatting legt daphne de basisprincipes van het Aristotelische drama uit.
Aristotelisch drama
We weten allemaal ongeveer wat het aristotelisch drama inhoud. Er zijn boeken vol over geschreven. Wij zullen ons echter richten op het handelingsverloop. In de voorstelling zullen we het eerste deel van het handelingsverloop gebruiken om vervolgens over te gaan op het postdramatische theater. Ik zal nu kort aan de hand van een schema het handelingsverloop toelichten.
We weten allemaal ongeveer wat het aristotelisch drama inhoud. Er zijn boeken vol over geschreven. Wij zullen ons echter richten op het handelingsverloop. In de voorstelling zullen we het eerste deel van het handelingsverloop gebruiken om vervolgens over te gaan op het postdramatische theater. Ik zal nu kort aan de hand van een schema het handelingsverloop toelichten.

Wanneer we het schema globaal bekijken, zien we de bekende 5 fasen: drie statische stadia, verbonden door twee dynamische bewegingen. Ik zal deze uitleg beperken tot de crisis daar wij het handelingsverloop niet verder zullen volgen.
Begin: De eerste fase is statisch aangezien er nog geen sprake is van het lijden. Eigenlijk ‘gebeurt’ er nog niets. We krijgen eerst te maken met de noodzakelijke voorbereidingen op wat komen gaat. De stemmingsinleiding bepaalt de sfeer van wat komen gaat, als expositie geeft zij daarover de nodige informatie. Het belang van deze fase is, dat herkenning en inleving mogelijk maakt, en tevens de voorwaarden bevat van het komende contrast, waarop conflict en lijden zullen berusten.
Eerste beweging:Het motorisch moment is de schakel tussen expositie en ontwikkeling, en daarmee de aanzet tot de eerste beweging in het handelingsverloop. Dit moment betreft een bepaalde gebeurtenis, die onvermijdelijk de volgende ontwikkeling in het handelingsverloop op gang brengt, waaruit het lijden voortvloeit. De ontwikkeling bestaat uit een reeks gebeurtenissen waarin de strijd tussen de delen van het contrast worden gestreden. En hoe de kanen ook keren in het verhaal, uiteindelijk leidt deze fase tot een dieptepunt (bij een positieve protagonist) of een hoogte punt (bij een negatieve protagonist, dat punt vormt de laatste en definitieve stap in de ontwikkeling waarmee een nieuwe fase in het handelingsverloop aanbreekt.
Voor meer informatie kunt u terecht bij Daphne Storms via ons emailadres: Theater.beul@gmail.com
Wie zijn wij?
Het practicum van de studie Theaterwetenschappen is bij uitstek de uitgelezen kans om de theoretische kennis toe te passen. Het thema van dit jaar is dan ook: 'De theatermaker als onderzoeker'. Dit houdt in dat wij naast regisseur, dramaturg, producent en speler, op de eerste plaats allemaal onderzoeker zijn.
Het Concept
Hoofdstuk 1: Oriëntatie
Onderzoeksvraag (vorm)
In hoeverre is het mogelijk de heersende conventies die bestaan binnen het Westers theater
in een stuk te breken tot een punt waarvan vervolgens bevraagd kan worden of er nog sprake is van theater?
Onderzoeksvraag (inhoud)
Hoe functioneren de thema’s van schuld en schaamte in de gekozen vorm, en welke invloed
heeft deze vorm op de perceptie van de toeschouwer op de inhoud?
Onderzoeksobject
Conventies en de emoties schuld en schaamte
Onderzoeksmethode
Van dramatisch (aristotelisch) theater via het postmoderne theater naar een (wellicht) nieuwe kunstvorm.
Hoofdthema: conventies
Wij willen het fenomeen conventies onderzoeken. Om conventies te breken zijn wij van
mening dat het van belang is eerst de conventies opnieuw te ontdekken en vast te
stellen. Het idee dat wij hebben is om eerst extreem conventioneel theater te maken (en onderzoeken) en dan geleidelijk deze conventies te breken. Wij willen deze zover breken
tot dat de vraag ontstaat: is dit nog theater of is dit bijv. beeldende kunst? Tevens is van belang hoe het publiek op dit proces reageert.
Voordat wij aan dit proces kunnen beginnen is het van belang vast te stellen hoe wij
aankijken tegen het begrip conventies. Wij moeten voor onszelf het begrip definiëren alvorens we ermee uit de voeten kunnen. In dit hoofdstuk zullen wij proberen duidelijk aan
te geven wat voor ons conventies zijn en waarom het interessant zou kunnen zijn om deze binnen een stuk geleidelijk aan te breken.
Zoals eerder aangegeven associëren wij conventies binnen het theater met conventionaliteit. Dit brengt ons terug bij de eerste beginselen van theater.
In de Griekse oudheid is het aristotelisch theater ontstaan. Iets wat vandaag de dag nog steeds een synoniem is voor dramatisch theater. Aristoteles heeft in zijn Poëtica bepaalde regels gevat die theater tot in zijn ideaalste vorm zouden brengen. De poëtica werd met zijn regels een Bijbel binnen het theater. In hoofdstuk twee van onze conceptomschrijving zal nader worden ingegaan op wat deze regels precies inhouden. Door de opstelling van deze regels zijn er bepaalde conventies ontstaan. Wel moet gezegd worden dat deze conventies lang niet gelden voor alle (vormen van) theater. Deze verschillen per continent en land.
Zo bestaan er binnen het Oosterse theater geheel andere conventies. Maar wat is de betekenis van een conventie? Een conventie kan worden gezien als een aanname. Het is als het ware een afspraak tussen twee partijen.
Zo kennen wij nu bijvoorbeeld de aanname stil te zijn als je toeschouwer bent van een performance, dit is een afspraak tussen toeschouwer en performer. Dit is echter een conventie die pas geldt vanaf de negentiende eeuw, wat aantoont dat niet alle conventies die wij willen gebruiken per se hun origine kennen in het aristotelisch theater. Het beste lijkt ons om een aantal conventies zoals wij die nu kennen te gebruiken. Wij hebben er daarom een aantal geformuleerd die wij binnen ons stuk willen tonen om ze in het postdramatische gedeelte van ons stuk te breken.
De conventies die bestaan binnen het dramatisch theater zijn voornamelijk gebaseerd op een vierde wand, deze vierde wand lijkt ons daarom essentieel om te gebruiken. Dat wat er op podium afspeelt is een wereld die op zichzelf staat en waar de toeschouwer een kijkje in mag nemen. Er speelt zich een verhaal af dat op zo’n manier in elkaar zit dat er een gevoel van immersie ontstaat bij te toeschouwer. Dit betekent dat de toeschouwer totaal ondergedompeld wordt in het verhaal en niet meer beseft dat hij naar een gecreëerde wereld aan het kijken is.
Ten eerste is het, om deze immersie te creëren, noodzakelijk dat de wereld die getoond wordt een eenheid van tijd, plaats en ruimte biedt. Ten tweede en derde willen wij gebruik maken van het aristotelische handelingsverloop en een aristotelische rolverdeling. Als vierde is er de causaliteit. Dit houdt in dat de handelingen en gebeurtenissen zich op een logische oorzaak-gevolg wijze verhouden. De illusie die ontstaat, wordt bovendien ondersteund door een realistisch scenografie.
De rol van de toeschouwer kent ook een aantal duidelijk conventies. Zo hebben we de conventie van het stil zijn van de toeschouwer als een performance opgevoerd wordt geformuleerd. De zesde conventie is de afspraak dat het licht bij de toeschouwer uitgaat en het licht op het podium aangaat wanneer de voorstelling gaat beginnen. Als de voorstelling is afgelopen gaat het licht uit en dan komen we bij de zevende conventie dat het publiek dient te applaudisseren. Tijdens dit applaudisseren, is er de achtste conventie, namelijk dat het licht weer aangaat en de spelers hun applaus in ontvangst nemen.
De onderzoeksmethode die wij willen gaan hanteren is ons stuk inzetten met alle mogelijke conventies zoals wij die kennen uit het dramatisch theater. Vervolgens willen wij deze conventies geleidelijk breken. Dit zal automatisch leiden tot postdramatisch theater. Postdramatisch theater maakt gebruik van de conventies uit het dramatisch theater. De afspraken die bestaan binnen het dramatisch theater worden opzettelijk gebroken in het postdramatisch theater.
Inhoudelijke gaan we ons bezighouden met het thema van de schuld en schaamte. Het lijkt ons interessant om dit thema in bovengenoemde vorm te gieten om te kijken wat het met de perceptie van de toeschouwer doet. En om te bekijken in welk gedeelte van onze voorstelling dit thema het best of als duidelijkst tot zijn recht komt.
Geformuleerde conventies
- Eenheid van tijd, plaats en handeling
- Aristotelisch handelingsverloop
- Aristotelische rolverdeling
- Causaliteit
- Realistisch decor
- Stil zijn van de toeschouwer
- Lichtwerking toeschouwer
- performance
- Applaudisseren van de toeschouwer
Hoofdstuk 2: Onderzoeksontwerp
Voor dit onderzoek gaan wij uit van twee soorten drama om de conventies te kunnen onderzoeken. Deze twee vormen hebben we hieronder kort uiteengezet.
1. Aristotelisch drama
We weten allemaal ongeveer wat het aristotelisch drama inhoud. Er zijn boeken vol over geschreven. Wij zullen ons echter richten op het handelingsverloop. In de voorstelling zullen we het eerste deel van het handelingsverloop gebruiken om vervolgens over te gaan op het postdramatische theater. Ik zal nu kort aan de hand van een schema het handelingsverloop toelichten.
Wanneer we het schema globaal bekijken, zien we de bekende 5 fasen: drie statische stadia, verbonden door twee dynamische bewegingen. Ik zal deze uitleg beperken tot de crisis daar wij het handelingsverloop niet verder zullen volgen.
Begin: De eerste fase is statisch aangezien er nog geen sprake is van het lijden. Eigenlijk ‘gebeurt’ er nog niets. We krijgen eerst te maken met de noodzakelijke voorbereidingen op wat komen gaat. De stemmingsinleiding bepaalt de sfeer van wat komen gaat, als expositie geeft zij daarover de nodige informatie. Het belang van deze fase is, dat herkenning en inleving mogelijk maakt, en tevens de voorwaarden bevat van het komende contrast, waarop conflict en lijden zullen berusten.
Eerste beweging:Het motorisch moment is de schakel tussen expositie en ontwikkeling, en daarmee de aanzet tot de eerste beweging in het handelingsverloop. Dit moment betreft een bepaalde gebeurtenis, die onvermijdelijk de volgende ontwikkeling in het handelingsverloop op gang brengt, waaruit het lijden voortvloeit. De ontwikkeling bestaat uit een reeks gebeurtenissen waarin de strijd tussen de delen van het contrast worden gestreden. En hoe de kanen ook keren in het verhaal, uiteindelijk leidt deze fase tot een dieptepunt (bij een positieve protagonist) of een hoogte punt (bij een negatieve protagonist, dat punt vormt de laatste en definitieve stap in de ontwikkeling waarmee een nieuwe fase in het handelingsverloop aanbreekt.
2. Hans-Thies Lehmann
Hans-Thies Lehmann zet in zijn boek Postdramatic Theatre een aantal kenmerken uiteen die volgens hem gerelateerd zijn aan het postdramatische theater. Deze kenmerken nemen wij als leidraad in ons postdramatische stuk van de voorstelling. Kenmerken van het postdramatische theater:
1. Het postdramatische theater neemt afstand van het woord ‘drama’. Drama wordt gezien als een vorm van theater maar niet als het hoofdcriterium voor wat theater is.
2. Het postdramatische theater kan gebruik maken van codes en conventies uit het dramatische theater.
3. Het postdramatisch theater voldoet niet aan de dramatische dramaturgie.
4. Het postdramatische theater heeft niet tot doel een sociale samenhang en/of catharsis te creëren.
5. Het postdramatische theater wordt niet overheerst door tekst, maar wordt gekenmerkt door een veelheid van theatrale tekens.
6. Het postdramatische theater wordt gekenmerkt door een vermenging van disciplines en genres.
7. Binnen het postdramatische ligt bij tekstgebruik de nadruk op de monoloog als statement.
8. Het mensbeeld van het postdramatische theater richt zich op het tonen van de lichamelijkheid en fiscaliteit van de mens.
9. Het postdramatische theater manifesteert zich als kunstvorm in het hier en nu.
10. Het postdramatische theater doet een groot appèl op eigen verbeelding en associaties van de toeschouwer.
Deze kenmerken zijn aan de hand van verschillende concepten toe te passen in onze voorstelling. Hieronder heb ik ze kort genoemd.
• Non-hiërarchie
• Spel met de dichtheid van tekens
• Muzikalisering
• Visuele
• Lichamelijkheid en concreet theater
• Het doorbreken van de werkelijkheid
• Gebeurtenis/situatie
• Postepische narratie
• Vertellingen
• Scenisch gedicht
• Grensoverschrijdingen
• Scenisch essay
• Cinematografisch theater
• Hypernaturalisme
• Cool fun
• Theater van de gedeelde ruimte
• Monologie
• Koortheater
• Theater van het heterogene
Ons onderzoeksdoel, overigens al bij punt één besproken, is het onderzoeken van conventies. We willen hierbij gebruik maken van de concepten dramatisch en post-dramatischt theater.
Zo zullen wij eerst de conventies van het dramatische theater breken, en vervolgens zelfstrachten die van het post-dramatische theater te breken.
Zo willen wij tot een nieuwe vorm van theater, danwel een andere kunstvorm komen.
Graag zouden we ook kort nog even de inhoud willen toelichten. Met de keuze van onze test, te weten Het Onderzoek van Peter Weiss, houden wij ons direct bezig met historisch onderzoek.
Wij hebben de problematiek rond ons onderwerp, te weten de rechtszaken na aanleiding van de strafkampen in WO II, bestudeert.
Onze hoofdthema’s schuld en schaamte zijn zeer belangrijk gebleken bij de rechtszaken die worden beschreven in het stuk Het Onderzoek. Wij willen deze emoties gebruiken in ons stuk, al willen wij niet direct verwijzen naar de processen, maar zo objectief mogelijk te werk gaan.
De rechtszaken zijn een middel om de emoties schuld en schaamte te onderzoeken. Zo zullen hopelijk vorm en inhoud samenkomen en antwoord geven op onze twee hoofdvragen.
Verwachtte onderzoeksresultaten
Wij verwachten dat wij van Aristoteles drama via post-dramatisch theater naar een (wellicht) nieuwe(of andere) 'beeldende stijl' kunnen komen en zo de grenzen van het theater kunnen bevragen en wellicht een aanstoot geven om deze te verleggen. Zoals het plan nu is hopen wij te komen tot beeldende kunst middels een reis door de geschiedenis der conventies. De analyse van de conventies doen wij middel de concepten zoals deze in het voorgaande zijn beschreven. Gedurende ons werk- en onderzoeksproces zullen wij voordurend reflecteren op de ontwikkeling en voortgang die wij maken in ons onderzoek. Dit doen wij door middel van interne gesprekken en reacties via het forum. De onderzoeksresultaten die wij verkrijgen middels het forum op de website, reacties op de seminar en op de voorstellig zullen wij analyseren en in het afsluitende deel van het experiment weergeven. Tevens zullen wij aan het einde van ons project intern recapituleren op ons werkproces en ook daar verslaggeving van leggen.
De omschrijving van onze aanpak van het uit te voeren praktijkexperiment willen we hier liever niet plaatsen. We vinden het belangrijk dat het niet geheel bekend wordt wat wij precies van plan zijn in het praktijkexperiment. Wij denken dat dit anders de spanning wegneemt. Wilt u meer weten, dan zult u toch echt naar een van onze voorstellingen moeten komen! Deze zijn in week 44, namelijk 27, 28 en 29 Oktober 21:00 in Studio-T in Utrecht.
Reacties?
Vragen/opmerkingen kunt u mailen naar: theater.beul@gmail.com.
Wie doet wat?
Daan Schenk:
Ik ben regisseur en verantwoordelijk voor de techniek. Door regie op me te nemen in een duale functie met Thorsten Blokzijl hopen we bergen te kunnen verzetten. Theatertechniek sluit aan op mijn beoogde doel als regisseur en komt als vanzelfsprekend bij mij terecht. Doordat ik me vanwege de samenwerking minder op tekstbehandeling hoef te geeft deze positie me ideale en ongekende mogelijkheden.
Wat een Leven!
Thorsten Blokzijl:
Mijn functie bij het maken van onze practicumvoorstelling omvat het regisseren van – en het spelen in de voorstelling. De regietaak deel ik samen met Daan Schenk. Ik zal verantwoordelijk zijn voor het proces van het theater uit de klassieke oudheid naar postdramatisch theater. We zullen echter veelvuldig samenwerken om de voorstelling als één geheel te doen ogen. Mijn acteerdeel in de voorstelling zal waarschijnlijk gericht zijn op het vervullen van personages die voor het oog en de betekenis echt door een man gespeeld moeten worden. Dit vanwege het feit ik de enige mannelijke acteur ben. Omdat deze rol mijn regiewerk niet in de weg moet zitten, zal Daan Schenk de volle regietaak op zich nemen zodra ik zelf mee moet repeteren.
Daphne Storms:
Mijn functies in groep Beul! zijn dramaturg en producent. Als producent zorg ik dat alles goed gepland en geregeld wordt. Bijvoorbeeld op welke data de voorstelling plaats zal vinden en moet ik zorgen dat we ons deel van het kleine budget gaan krijgen. Als dramaturg zorg ik dat de voorstelling inhoudelijk goed wordt. Als dramaturg zit ik ergens tussen de praktijk van de voorstelling en de wetenschappelijke kant van ons project Beul!
Simone Buys
Ik hou me dit practicum bezig met drie dingen. Ten eerste ben in de schrijver van het script. Dit is deels gebasseerd op een bestaand stuk: Het onderzoek - een oratorium in elf zangen. Ten tweede ben ik speler in het stuk. En tenslotte hou ik me bezig met de conceptualisering. Dit houdt in dat ik tijdens het hele proces het concept in de gaten houd om te kijken hoe deze in ons onderzoek en in ons stuk verwerkt wordt. Ik zal hierbij samenwerken met zowel de regisseuren als de dramaturg. Ik zal hierbij letten op het feit dat we niet te veel afdwalen en of we ons concept aan het eind nog kunnen rechtvaardigen aan de hand van ons experiment en ons onderzoek.
Marthe Voorn
Ik ben verantwoordelijk voor de scenografie. Dit houdt in dat ik me bezighoud met het podiumbeeld. Hieronder valt onder andere decor, kostumering en grime. Je zou ook kunnen stellen dat ik me toe ga spitsen op de sfeer van het stuk. Een aantal aspecten van het podiumbeeld valt onder de techniek, zoals het licht. Daarom zal ik ook moeten samenwerken met Daan.
Jamie van der Oord
Ik houd me vooral bezig met de communicatie. Ik ben verantwoordelijk voor de website en de communicatie tussen BEUL! en mensen van buitenaf. Ik behandel uw vragen en opmerkingen en zorg dat we met deze vragen en opmerkingen aan de slag gaan. Naast deze functie ga ik ook spelen in de voorstelling.
Endless connecntion.
» Videoproces op Youtube
Op deze pagina zijn de filmpjes te zien die wij tijdens onze werkproces(sen) hebben opgenomen.
Voelt u zich vrij om hier op te reageren! Wij zijn erg blij met opbouwende kritiek!
» Site als virtueel platform om te biechten
» Documentatiemateriaal Tweede Wereld Oorlog
» Originele documenten van de Nurnberg Processen
LOGBOEK
Hier vindt u ons logboek. In dit logboek houden wij de belangrijkste zaken bij, bovendien komen er steeds nieuwe afspraken in te staan.
Donderdag 10-09
- Map meenemen voor info verzamelen: Daphne
- Siem fototoestel mee
- Gezamenlijk tekst kopiëren
- volgende week plannen
Weekend 12/13- 09
- Individueel inspiratie opdoen en materiaal meenemen (digitale info naar Jamie sturen zodat zij het in de digi map kan plaatsen)
- Tekst ‘het onderzoek’ lezen.
woensdag 16-09
- 9-13 overleg bij siem en marthe thuis. Verzamelen bij bushalte witte vrouwen.
- vandaag de laatste dag om het stuk te lezen. Vanaf donderdag moet iedereen hem gelezen hebben
- gezamenlijk de agenda van volgende week maken
- beslissen over de invulling van 5/ 12 okt. Teven aangeven welke dag ons het beste uitkomt.
donderdag 17-09
- 10.30 bij siem. Gezamenlijk the reader kijken
- 14.00 producenten overleg (Daphne)--> een korte mail naar de rest van de groep over de inhoud van het gesprek.
- Daphne even een mail sturen met wat er vandaag besproken is (Siem)
- Kopie voor Bart in zijn postvak leggen (Siem)
Vrijdag 18-09
- Inleveren stukje tekst over je taak. Mailen naar Jamie.
Weekend
- Interessante stukjes tekst naar siem sturen.
- Inspiratie zoeken. Film, kunst, muziek enz. (digitale dingen ook naar Jamie mailen voor op de site.
maandag 21-09
- 10 uur bij siem en marthe. Tot……(word nog bekend)
- 11.15 producenten meeting (daphne)
- Boek over aristotelisch drama mee(daphne)
- Presenteren van de concepten aristotelisch (daphne) en postdramatisch theater(siem). Daan neemt de poetica mee.
- Wetenschappelijk concepten bespreken.
- Financiën bespreken ivm met het budget (250 euro met drie groepen te verdelen)
- Studio t bellen om voor 12 oktober te reserveren (15-17 uur)
- Willen we proefdata voor de seminar dan moeten we dit aangeven
- Beslissen hoeveel speeldata we willen (max 4)
Woensdag 23-09
- 10-13 bijeenkomst (Daan is niet aanwezig) bij siem en marthe
- Eerste versie van het concept inleveren (zoals in de syllabus) voor 14u.
- Deadline van 28sept bespreken is voor onze groep misschien uit te stellen
- Siem en daphne verslagje (1 A-4) inleveren voor jamie
Donderdag 24-09
- 11.00 bij siem en marthe
- 14-16 gesprek met weber krebs
- Seminar voorstel mailen
- Schuld en schaamte: sociaal (Jamie), psychologisch (marthe) en cultureel (siem), historisch (thorsten) onderzoeken en presenteren.
- Rollen verdelen
Vrijdag 25-09
- Seminar voorstel mailen
- Daan en thorsten postdramatisch overleg
Weekend
- Concept uitwerken (alles uiterlijk zondag 21.00 uur naar Siem mailen)
o Marthe: hfst 1
o Daan: hfst 2b
o Thorsten: 2d
o Daan, Siem en Daphne: hfst 3
Siem typt filmpje uit over aristotelisch drama
Daan werkt zijn eigen concept van
Gezamenlijk lopend verhaal maken
Maandag 28-09
- Aan concept werken en Afronden!
- 11.00 dramaturgen meeting (daphne)
- 11.45 producenten meeting (daphne)
- Docenten en andere mensen gaan uitnodigen voor de seminar op 12 oktober van 16-17 uur
- Inleveren voortel budget
- 12.00 groepsgesprek met bart bij parnassos daarna doorwerken aan concept
- 9.30 bij siem en marthe
- Verbeteren toe delen
Dinsdag 29-09
- Het concept nakijken. In de tekst met rood of ballonnetjes aangeven wat je anders wilt. Dit moet uiterlijk voor 14.00 naar Simone verstuurt worden
- Voor 14.00 je functie in het onderzoek in max 15 regels naar siem sturen.
- Thorsten en Marthe gaan overleggen over het biechthok
- Siem: de verbeteringen invoeren en concept afronden
- Daphne: opmaak van het concept doen
- Thorsten: voorbereiden op eerste repetitie als regisseur
Woensdag 30-09
- Concept inleveren
- 11-16 parnassos (Daphne studiedag dus niet aanwezig) lokaal 024
- Eerste repetitie: deel 1 aristotelisch
- Postdramatisch concept lezen en bedenken wat je er van vind.
Donderdag 01-10
- 9- 13.30 uur parnassos lokaal 103
- Postdramatisch concept bespreken
- Jamie: forum opzetten, docenten mailen om ze voor de seminar uitnodigen, docenten van de groep geschiedenis uitnodigen, studenten uitnodigen (via pbt lijst?)
- Bart mailen met ons idee over hoe we met het publiek gaan communiceren tijdens de seminar en na de voorstelling
- Budget overleg
- Mail liesbeth bespreken
- Flyer overleggen
- Plan voor de seminar
- Weber-krebs plannen
- Agenda plannen
Weekend
- Jamie: werken aan banner voor flyer, forum opzetten, docenten van de groep geschiedenis uitnodigen, studenten uitnodigen
- Docenten mailen en bedanken voor reacties: Jamie
- Naam bedenken
- Marthe: Bart Dieho mailen voor kostuums en hard gaan nadenken over scenografie (het einde nadert!!!)
- Daan filmpje Weber-krebs monteren, Jamie stukje schrijven, siem mailt de foto;s naar Daan
- Siem aan script werken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Thorsten: usko contacteren
- Thorsten + Daan: bio’s van de personages schrijven + kort verslagje repetitie woensdag (Naar Jamie en Daphne mailen + concept toelichting naar iedereen mailen
Maandag 05-10
- Groep straat (Niels) wil met ons op pad. 13.oo bij studio T verzamelen. Het zal ongeveer een uur duren.
- De grote groep heeft van 15.00 tot 17.00 hun seminar (tijd kan nog veranderen)
- Banner voor flyer maken
- 10- 13 bij marthe en siem
- Seminar vormgeven
- Daan mailt Bart Dieho het Weber-krebs verslag
- Docenten uitnodigen voor voorstelling
- Benodigdheden bespreken
Woensdag 07-10
- 11.15 @ parnassos
- Seminar maken
- Script naar Bart Dieho mailen
- Opzet seminar naar Bart Dieho mailen
- Flyer status checken
Donderdag 08-10
- Voor 13u de banner voor de flyer naar debby mailen
- Repeteren: tussen 10:00 en 16:00 bij Parnassos
- Bart Dieho komt tussen 14:00 en 15:00 kijken
Weekend
- Thorsten: nadenken over waar nu het motorisch moment komt. En hier zondag met Daphne over mailen of bellen. Tevens nadenken over de aristotelische conventies.
- Siem: foto’s en verslag krebs naar Bart mailen.
- Thorsten: cd maken met de twee nummers voor het seminar
- Siem: film op dvd zetten voor maandag
- Marthe: Lijst met benodigdheden maken. Waar kunnen we aankomen en wat moet gekocht worden. En wat gaat het allemaal kosten? dit aan iedereen rondsturen zodat we kunnen kijken wat we zelf hebben.
- Jamie en marthe: post-its in de tas stoppen voor maandag
- Daan: Werken aan deel 3 van het concept. Zie opmerkingen van Bart wat hij precies wil. Het concept moet voor woensdag bijgewerkt zijn. Mail dit ook naar de rest van de groep
- Daphne: script en concept analyseren
- Daan: krebs filmpje maken
- Onze seminar
- Agenda maken voor de rest van de week
- Checken of alles is gedaan wat gedaan moest worden
- Nadenken over programma boekje
- Bart uitnodigen voor donderdag
- Technisch plan maken
Woensdag 14-10
- Uitgewerkt concept naar Bart mailen.
- Bart op bezoek
- Lichtplan bespreken Eten voorstellingsweek
- Koor uitnodigen voor repetities
- Theatre talk bespreken
Donderdag 15-10
- Repeteren studio T vanaf 10.00
Weekend
Maandag 19-10
- Repeteren studio T vanaf 10.00
Dinsdag 20-10
- Repeteren studio T vanaf 10.00
Woensdag 21-10
- Repeteren studio T vanaf 10.00-13.00
Donderdag 22-10
- Repeteren vanaf 10.00 Parnassos
- Programma boekje afronden
losse opmerkingen
- thorsten zorgt vanaf nu dat er elke meeting een camera aanwezig is.
- daan is elke maandag en woensdag afwezig van 11-14 uur
Archief
september 2009
oktober 2009
Ideen- map
Inspiratiemateriaal:
Literatuur
- Nürnberg – Werner Maser
- Het Proces van Neurenberg: Oorlogmisdadigers, sterreporters en het eerste internationale gerechtshof van Steffen Radlmaier (red.)
- The Trail of the Germas: An Account of the Twenty-two Defendants before the International Military Tribunal at Nuremberg van Eugene Davidson
- Das Schwert Auf Der Waage: Hans Fritzsche Über Nürnberg – Hildegard Springer
- History of the Theatre – Hildy & Brockett
- Theory/Theatre: An Introduction – Mark Fortier
Muziek
» Wir sind die Moorsoldaten – Hannes Wader
» Der Leiermann – Schubert
» Monsters Slapen Nooit
» De Wereld Vergeet – Laïs
Films
Afbeeldingen


Gedichten
Stanza 1 Into our town the Hangman came, smelling of gold and blood and flame. And he paced our bricks with a diffident air. And built his frame on the courthouse square. The scaffold stood by the courthouse side, only as wide as the door was wide; a frame as tall, or little more, than the capping sill of the courthouse door. And we wondered, whenever we had the time, who the criminal, what the crime, that Hangman judged with the yellow twist of knotted hemp in his busy fist. And innocent though we were, with dread we passed those eyes of buckshot lead; till one cried: "Hangman, who is he for whom you raise the gallows-tree." Then a twinkle grew in the buckshot eye, and he gave us a riddle instead of reply: "He who serves me best," said he, "Shall earn the rope on the gallows-tree." And he stepped down, and laid his hand on a man who came from another land and we breathed again, for another's grief at the Hangman's hand was our relief. And the gallows-frame on the courthouse lawn by tomorrow's sun would be struck and gone. So we gave him way, and no one spoke, out of respect for his hangman's cloak.
Stanza 2 The next day's sun looked mildly down on roof and street in our quiet town and, stark and black in the morning air, the gallows-tree on the courthouse square. And the Hangman stood at his usual stand with the yellow hemp in his busy hand; with his buckshot eye and his jaw like a pike and his air so knowing and businesslike. And we cried: "Hangman, have you not done, yesterday, with the alien one?" Then we fell silent, and stood amazed: "Oh, not for him was the gallows raised." He laughed a laugh as he looked at us: "Did you think I'd gone to all this fuss to hang one man? That's a thing I do to stretch the rope when the rope is new." Then one cried, "Murderer!" One cried, "Shame!" And into our midst the Hangman came to that man's place. "Do you hold," said he, "With him that was meant for the gallows-tree?" And he laid his hand on that one's arm, and we shrank back in quick alarm, and we gave him way, and no one spoke out of fear of his hangman's cloak. That night we saw with dread surprise the Hangman's scaffold had grown in size. Fed by the blood beneath the chute the gallows-tree had taken root; Now as wide, or a little more, than the steps that led to the courthouse door, as tall as the writing, or nearly as tall, halfway up on the courthouse wall.
Stanza 3 The third he took — we had all heard tell — was a usurer and infidel, And: "What," said the Hangman, "have you to do with the gallows-bound, and he a Jew?" And we cried out: "Is this one he who has served you well and faithfully?" The Hangman smiled: "It's a clever scheme to try the strength of the gallows-beam." The fourth man's dark, accusing song had scratched out comfort hard and long; and "What concern," he gave us back, "Have you for the doomed - the doomed and black?" The fifth.The sixth. And we cried again: "Hangman, Hangman, is this the man?" "It's a trick," he said, "that we hangmen know for easing the trap when the trap springs slow." And so we ceased, and asked no more, as the Hangman tallied his bloody score; and sun by sun, and night by night, the gallows grew to monstrous height. The wings of the scaffold opened wide till they covered the square from side to side; and the monster cross-beam, looking down, cast its shadow across the town.
Stanza 4 Then through the town the Hangman came and called in the empty streets my name - and I looked at the gallows soaring tall and thought: "There is no one left at all for hanging, and so he calls to me to help pull down the gallows-tree." And I went out with right good hope to the Hangman's tree and the Hangman's rope. He smiled at me as I came down to the courthouse square through the silent town, and supple and stretched in his busy hand was the yellow twist of the hempen strand. And he whistled his tune as he tried the trap and it sprang down with a ready snap— and then with a smile of awful command he laid his hand upon my hand. "You tricked me, Hangman!" I shouted then. "That your scaffold was built for other men. And I no henchman of yours," I cried, "You lied to me, Hangman, foully lied!" Then a twinkle grew in his buckshot eye: "Lied to you? Tricked you?" he said, "Not I. For I answered straight and I told you true: The scaffold was raised for none but you. "For who has served me more faithfully than you with your coward's hope?" said he, "And where are the others that might have stood side by your side in the common good?" "Dead," I whispered; and amiably "Murdered," the Hangman corrected me; "First the alien, then the Jew... I did no more than you let me do." Beneath the beam that blocked the sky, none had stood so alone as I - and the Hangman strapped me, and no voice there cried "Stay" for me in the empty square.